Fizjobalance – fizjoterapeuta Gdynia

7 stycznia 2022

Siedzący tryb życia oraz praca przed komputerem sprawiają, że obecnie wiele osób każdego dnia spędza mnóstwo godzin przyjmując nieprawidłową postawę ciała. Taka sytuacja rodzi sporo problemów, na czele z ograniczeniem zakresu ruchów oraz licznymi dolegliwościami bólowymi. Warto pamiętać o tym, że postawa determinuje to w jaki sposób ciało przyzwyczaja się do obciążeń, którym jest poddawane. W konsekwencji, część mięśni jest nadmiernie obciążona, zaś inne nie pracują w ogóle. Choć częściowym rozwiązaniem jest rehabilitacja, najważniejsze jest pamiętanie o zachowaniu prawidłowej postawy na co dzień.

Najważniejsze informacje na temat postawy ciała

Na to w jaki sposób ustawiamy nasze ciało wpływa wiele czynników. Wśród nich warto wspomnieć o porze dnia, samopoczuciu w danym momencie, wieku konkretnej osoby, uwarunkowaniach genetycznych oraz typie somatycznym. O tym, że przyjmowana przez nas postawa jest prawidłowa świadczą następujące czynniki:

 

 

Z biegiem czasu opracowano jednak bardziej szczegółowe wyznaczniki. Dziś mówi się o tym, że prawidłowa postawa ciała jest wtedy, gdy głowa nie jest nadmiernie wysunięta do przodu, brzuch nie wystaje nadmiernie przed klatkę, łopatki nie odstają, a klatka jest odpowiednio wysklepiona. Ważne jest też niewysuwanie barków ku przodowi. Kiedy potrzebna jest rehabilitacja? O odchyleniach mówimy m.in. w momencie, gdy plecy są zgarbione lub pozbawione naturalnych krzywizn kręgosłupa. Kolejną kwestią jest nadmiernie wysunięty do przodu brzuch, złe wysklepienie stóp, wysunięta głowa lub zapadnięta klatka piersiowa.

Jak utrzymać prawidłową postawę ciała i dlaczego ma to takie znaczenie?

Odpowiedź na drugą część pytania jest w zasadzie oczywista – gdyż wpływa ona na praktycznie wszystkie części ciała. Odchylenia sprawiają, że poszczególne odcinki muszą skompensować powstałą nieprawidłowość oraz zaadaptować się do niej. W taki sposób rodzą się dysfunkcje, na które może pomóc wyłącznie rehabilitacja. Co jeśli nie jesteśmy pewni czy nasza postawa jest prawidłowa? W takiej sytuacji najlepiej odwiedzić fizjoterapeutę, który szybko dokona oceny i ewentualnie doradzi nam co można zrobić w tym przypadku. Dbałość o właściwą postawę ciała jest kluczowa i warto o niej pamiętać od najmłodszych lat. Z tego względu, rodzice powinni zwracać szczególną uwagę na to w jakiej pozycji uczą się i spędzają czas wolny ich dzieci. Ważne jest ponadto symetryczne układanie malucha w łóżeczku oraz częste zmienianie pozycji.

 

Jeśli chodzi o młodzież i osoby dorosłe, które spędzają wiele godzin siedząc przed komputerem, podstawą jest zaopatrzenie się w odpowiednie biurko oraz krzesło z możliwością regulacji wysokości. W trakcie siedzenia barki powinny być rozluźnione i lekko cofnięte. Należy unikać zakładania nogi na nogę, trzymając kręgosłup, w tym przede wszystkim odcinek lędźwiowy, tuż przy oparciu krzesła. Ponadto trzeba koniecznie pilnować niewysuwania głowy do przodu oraz unikać sytuacji, które generują napięcie w kręgosłupie, zwłaszcza szyjnym. W utrzymaniu prawidłowej pozycji ciała z pewnością pomoże nam aktywność fizyczne, w tym joga oraz dobrze dobrany materac do spania.