Fizjobalance – fizjoterapeuta Gdynia

10 czerwca 2021

Rozciąganie to czynność doskonale znana wszystkich osobom, które amatorsko oraz profesjonalnie uprawiają różnego rodzaju sporty. Ćwiczenia zaliczane do tej grupy muszą znaleźć się m.in. w planie treningowym każdego biegacza. Warto zakończyć nimi także sesję na siłowni, o czym z pewnością poinformuje nas trener personalny. Rozciąganie zapewnia wiele korzyści, związanych nie tylko z postępami w treningu, ale również o charakterze zdrowotnym. Co warto wiedzieć na jego temat i na czym polega prawidłowe wykonywanie ćwiczeń tego typu?

Podstawowe informacje na temat rozciągania

Na początek należy wspomnieć, że występują dwa rodzaje rozciągania – statyczne oraz dynamiczne. Aby móc liczyć na najlepsze efekty, nasz trener personalny powinien uwzględnić w planie treningowym oba z nich. Co je wyróżnia?

Dlaczego rozciąganie jest tak ważne? Dobry trener personalny powinien poinformować nas o konsekwencjach pomijania zarówno wersji dynamicznej, jak i statycznej. Regularne wykonywanie stretchingu skutecznie chroni przed kontuzjami oraz urazami. Pozwala także organizmowi szybciej się zregenerować. Ważną zaletą jest ponadto uelastycznienie mięśni oraz wzmocnienie ścięgien. Wraz z kolejnymi ćwiczeniami poprawi się nasza mobilność i zmniejszy napięcie mięśniowe. Co istotne, rozciąganie pozytywnie wpływa na samopoczucie i obniżenie poziomu stresu.

Prawidłowe rozciąganie, czyli jakie?

Znając już najważniejsze informacje na temat rozciągania oraz korzyści związane ze stretchingiem, warto przejść do tego jak prawidłowo wykonywać ćwiczenia.

Pamiętajmy, że nawet gdy wydaje się nam, iż wykonywana przez nas aktywność angażuje tylko określoną grupę mięśni, np. nóg, należy rozciągnąć wszystkie z nich. Dotyczy to zarówno rozgrzewki, jak i stretchingu potreningowego. Co więcej, rozciąganie statyczne możemy potraktować jako stały element naszego codziennego planu dnia. Osoby, które chciałyby uelastycznić ciało mogą zagłębić się np. w temat jogi lub pilatesu.