Fizjobalance – fizjoterapeuta Gdynia

8 lutego 2021

Ból kręgosłupa to obecnie jedna z najbardziej powszechnych dolegliwości, która najczęściej przytrafia się osobom prowadzącym siedzący tryb życia. Niewielka lub zerowa aktywność fizyczna oraz nadwaga tylko potęgują ten problem. Ból zwykle pojawia się w okolicy lędźwiowej, jednak wiele osób skarży się także na dyskomfort w odcinku szyjnym oraz piersiowym. Choć pierwszym krokiem jest zwykle rehabilitacja u fizjoterapeuty, warto wkomponować w swój plan dnia różnego rodzaju aktywności, dzięki którym ograniczymy ryzyko nawrotu dolegliwości. Jakie sporty najlepiej wpływają na kręgosłup?

Co warto wiedzieć zanim wybierzemy swoją dyscyplinę?

Osoby, które mają problem z bólem kręgosłupa nie mogą wybrać przypadkowej dyscypliny sportu, gdyż niektóre aktywności pogłębiają schorzenie. Ćwiczenia sprzyjające tej części ciała muszą wpływać na wzmocnienie mięśni przykręgosłupowych oraz mięśni obręczy barkowej, a także mięśni brzucha, miednicy, grzbietu i przepony. Ich siła przekłada się bowiem na zdolność odpowiedniego podtrzymywania kręgów. Ważne jest nie tylko wzmacnianie mięśni, ale też ich rozciąganie oraz uelastycznianie. W tym wszystkim pomoże nam rehabilitacja, jednak jej doskonałym uzupełnieniem będą poniższe aktywności.

1. Joga

Praktyka jogi niesie ze sobą wiele korzyści zarówno o charakterze fizycznym, jak i psychicznym. Pozytywny wpływ na kręgosłup mają różnego rodzaju asany oraz inne pozycje typowo rozciągające. W ten sposób uruchamiamy wiele partii mięśniowych. Co istotne, każda osoba może wybrać rodzaj jogi, który najbardziej jej odpowiada. To świetny sposób na poprawę postawy oraz sylwetki. Kolejną zaletą tej formy aktywności jest różnorodność. Praktykować można zarówno w domu, jak i w szkołach jogi.

2. Pływanie

To kolejna aktywność, która pozwoli nam wzmocnić mięśnie całego ciała. Dodatkową korzyścią jest spalanie tkanki tłuszczowej, poprawa samopoczucia oraz możliwość zrelaksowania się. Pływanie jest bardzo dobrym wyborem dla osób mających problem z nadwagą, gdyż nie dochodzi do obciążania kręgosłupa. Wypór wody zmniejsza bóle przeciążeniowe oraz wpływa na zmniejszenie wady postawy. Jakie style sprawdzą się najlepiej? Warto pływać kraulem oraz na grzbiecie. Co z osobami, które nie potrafią pływać? W tej sytuacji warto zapisać się np. na aqua aerobik lub inne ćwiczenia na basenie.

3. Ćwiczenia typu “zdrowy kręgosłup”

Tego typu treningi bardzo często odbywają się na siłowniach w ramach zajęć grupowych. Jeśli zależy nam na spokojniejszej formie ruchu, okażą się doskonałym wyborem, niezależnie od wieku. Wykonywane ćwiczenia mają na celu wzmocnić stabilizatory kręgosłupa, rozciągnąć mięśnie oraz je rozluźnić. Pracuje się także nad prawidłową postawą ciała. Prowadzący jest w stanie szybko poinformować nas o ewentualnych błędach jakie wykonujemy, dzięki czemu mamy pewność, że ćwiczenia są w pełni bezpieczne. Warto zatem dowiedzieć się czy tego typu treningi odbywają się w pobliskiej siłowni.

4. Jazda na rowerze

To zdecydowanie jedna z najprostszych aktywności, którą możemy bardzo szybko wciągnąć w nasz plan dnia. Wystarczy przerzucić się z samochodu na rower i potraktować go jako główny środek komunikacji. Gdy rehabilitacja została zakończona i możemy już bezpiecznie wykonywać różnego rodzaju ćwiczenia, warto zainwestować w typowy rower miejski. Taki jednoślad sprawdzi się najlepiej, gdyż pozwala na siedzenie w formie wyprostowanej. Dzięki temu kręgosłup jest odciążony, a my pracujemy nad wzmacnianiem mięśni dolnych kończyn oraz obręczy barkowych.

Warto wspomnieć także o innych sportach, które dobrze wpływają na kręgosłup. Ciekawą opcją jest pilates, nordic walking, fitball oraz bieganie po miękkim podłożu.